Importanta carnii de peste in alimentatie

Carnea de peste  este o parte importanta dintr-o nutritie echilibrata, fiind o principala furnizoare de grasimi esentiale omega 3 , cu rol in dezvoltarea si mentinerea performantei intelectuale, precum si in protectia sistemului cardiac. 
Medicii nutritionsti sustin in unanimitate consumul regulat al carnii de peste, chiar si ca substituent al altor tipuri de carne grasa. Un numar important de cercetari stiintifice au descoperit beneficiile carnii de peste in alimentatie, cel mai important fiind aportul de grasimi monosaturate , ce reduc semnificativ riscul afectiunilor cardiace.
Speciile de peste cu carne grasa, precum tonul, somonul, sardinele, pestele spada sau macroul, sunt surse importante de grasimi esentiale omega-3, extrem de benefice sanatatii inimii. Exista totodata dovezi stiintifice care atesta faptul ca introducerea in mesele principale a carnii de peste poate fi o masura preventiva in declansarea mai multor afectiuni, precum osteoporoza sau infectiile.
Alte studii vorbesc despre carnea de peste ca fiind benefica in prevenirea cancerului, in special cancerul renal si cel de piele  sau ancerul de colon . Pestele este considerat a fi si un aliment care imbunatateste functiile creierului. Un experiment a relevat faptul ca oamenii care mananca o singura masa de peste pe saptamana isi reduc declinul intelectual specific inaintarii in varsta cu circa 10%-13%.
Tot carnea de peste este si un aliment de baza in meniul copiilor aflati in crestere. Incepand cu varsta de un an si cel putin pana la 3 ani de viata, copiii ar trebui sa manance peste de 2-3 ori pe saptamana, astfel incat sa li se dezvolte la parametri optimi functiile cognitive, memoria si randamentul intelectual.
Proprietatile nutritionale ale carnii de peste difera in functie de specie. Astfel
– cele mai bune surse de acizi grasi omega 3 sunt somonul, tonul, macroul, halibutul, pastravul, sardinele sau heringul.
– cele mai bune surse de proteine animale sunt tonul, somonul, bibanul, pestele spada sau codul.
– cele mai bune surse de vitamina B 12 sunt macroul, heringul, tonul, pastravul sau somonul.
– cele mai bune surse de fier sunt macroul si pestele spada.
– cele mai bune surse de zinc sunt pestele spada si pastravul.
– cea mai buna sursa de calciu este somonul la conserva cu oase.
Carnea de peste cu cel mai mare risc de contaminare a carnii cu mercurul din apa apartine pisicii de mare si pastravului de lac.
Mod de preparare
Daca avem o sursa sigura de peste e bine sa-l consumam crud sau cat mai putin preparat:  marinat, la abur, fiert (supa) sau la cuptor. Metodele care presupun expunerea indelungata la temperaturi mari sunt de evitat: gratarul, prajirea, coacerea la temperaturi mari. Afumarea poate aduce si ea substante toxice deci pestele afumat poate fi consumat doar ocazional.

Cum scapam de mirosul puternic si persistent de peste?
In primul rand alegand peste cat mai proaspat. Se verifica ochii (trebuie sa fie cat mai clari), branhiile (cat mai rosii) si carnea (se desprinde greu de pe oase). Daca alegem peste congelat verificam daca a fost pastrat in conditii bune si exista urme ca ar fi fost dezghetat si reinghetat. Apoi, inainte de a fi gatit poate fi tinut in lapte o ora la frigider si spalat. Inainte de a-l gati, pestele poate fi curatat de toate zonele necomestibile sau mai putin comestibile, reducand astfel cantitatea totala de peste care elimina mirosul.  Folosirea sucului de lamaie, a uleiurilor si a condimentelor (ghimbir, ceapa, vin, otet, sare) este foarte utila. Hartia pentru gatit (evitati folia de aluminiu) poate si ea sa blocheze mirosul de peste.
Metodele moderne de preparare (steamer, aparate speciale pentru gatit “sous vide”) reduc foarte mult din mirosul clasic al pestelui prajit, fript peste masura sau copt la temperaturi mari si pentru perioade lungi de timp.  De asemenea, produsele odorizante sau pentru curatat bucataria (in special cele care contin otet) te scapa de mirosuri rapid si sigur.

Leave a Reply